Foto: playtech.ro |
Eleonora Lisnic
Atenție! Dacă
pornim la un drum mai lung pe timp de iarnă, este bine să avem în mașină
pături, un termos cu ceai fierbinte şi suficient carburant, pentru a încălzi
din când în când maşina, dacă rămânem blocaţi în troiene.
Nu strică să mai
avem în mașină apă potabilă și alimente (conserve, covrigei), pentru că frigul
le poate provoca halucinații persoanelor flămânde după doar câteva ore.
Anvelopele de iarnă – condiția nr.1
Când vorbim despre pregătirea mașinii pentru sezonul rece, în primul rând ne gândim la echiparea cu anvelope de iarnă – condiția de bază pentru siguranța condusului.
Schimbarea anvelopelor de vară pe cele de iarnă ar
trebui făcută când temperaturile coboară sub 7 grade Celsius, potrivit
specialiștilor auto.
Să reținem că avantajul anvelopelor de iarnă mai
constă și în faptul că oferă o aderență mai mare în condițiile de carosabil
umed.
Toate anvelopele ar trebui să aibă dimensiuni egale și
să fie produse de una și aceeași firmă, asta însemnând că trebuie să aibă
același profil. Dacă anvelopele au mai fost folosite, este necesară evaluarea
stării lor de uzură. Apoi trebuie verificată presiunea din anvelope și
echilibrul.
Verificăm frânele, bateria, farurile, climatizorul,
ștergătoarele de parbriz
Specialiștii auto recomandă neapărat, în prag de
iarnă, verificarea sistemului de frânare.
În sezonul rece, în mod constant, înainte de fiecare
pornire, trebuie verificată bateria (care iarna se descarcă mai repede), farurile
(pentru a nu fi acoperite de gheață sau zăpadă), instalația de climatizare
(pentru a ne asigura că filtrul de polen nu este înfundat), ștergătoarele de
parbriz (care pot îngheța, lipindu-se de parbriz).
Din experiența automobiliștilor din Chișinău
Am prezentat într-un articol publicat pe Sputnik.md o
listă cu recomandări privind pregătirea mașinii pentru iarnă și întreținerea ei
în sezonul rece în condițiile specifice Republicii Moldova, după ce am stat de
vorbă cu automobiliști cu experiență din Chișinău. Iată sfaturile:
1. Verificăm starea acumulatorului (bateriei) la un service autorizat.
2. Verificăm uzura anvelopelor de iarnă, pentru că
cele vechi și uscate vor avea aderența scăzută, vor luneca pe zăpadă.
3. Schimbăm ștergătoarele de parbriz, este important
ca acestea să nu fie uzate pe timp de iarnă.
4. Schimbăm la timp soluția din radiator, procurând-o
din magazine autorizate.
5. În portbagaj purtăm constant un instrument de
curățat zăpada – o lopată cu coada scurtată, pentru cazurile în care mașina
rămâne blocată în troiene, și un săculeț cu nisip.
6. Este important să avem rezervorul plin. Și nu
strică să avem constant o roată de rezervă, un trepied și un cric.
7. Nu uităm de încărcătorul pentru mobil – prin
telefon vom apela după ajutor, la nevoie.
8. Verificăm sistemul de climatizare și dacă aerul
cald ajunge la parbriz.
9. Purtăm în geantă un spray special pentru
dezghețarea lacătului mașinii.
10. Procurăm o perie cu care vom curăța mașina de
zăpadă și un răzuitor de gheață, pentru curățarea parbrizului.
11. Înainte de a porni motorul mașinii, aprindem farurile
pentru vreo 15 secunde, pentru „a trezi” acumulatorul.
12. Păstrăm în mașină mănuși de rezervă – vom avea
nevoie de ele dacă prima pereche s-a udat în timpul curățării vehiculului.
15. Păstrăm în mașină o lanternă și baterii de rezervă
pentru aceasta.
16. Șoferii care pornesc în călătorii pe distanțe mai
lungi trebuie să-și procure lanțuri pentru roți. Nu folosim lanțurile pe
drumurile uscate, pentru că riscăm să uzăm anvelopele. Lanțurile pentru zăpadă
îmbunătățesc tracțiunea și capacitatea de frânare pe drumurile înzăpezite sau
înghețate.
17. Pe frigurile mari, înainte de a parca mașina, cu
5-10 minute înainte de a staționa, deschidem un pic, din mers, doua geamuri,
pentru a le usca. În caz contrar, dimineața vom fi nevoiți să curățăm ghiața și
pe interiorul geamurilor.
Inginerii din industria automobilistică atenționează
că mașinile trebuie pregătite cu toată seriozitatea pentru iarnă, indiferent
cât de blândă sau de aspră se anunță aceasta.
Zăpada, troienele, poleiul, gheața, asfaltul umed sau
acoperit cu antiderapant, temperaturile scăzute și umiditatea ridicată a
aerului sunt provocarea iernii pe drumuri.
Comentarii
Trimiteți un comentariu