De ce Dumnezeu-Tatăl apare în mijlocul zodiilor în unele picturi bisericeşti

 

Foto: ortodoxiatinerilor.ro

Creştinismul combate astrologia şi toate celelalte forme legate de ghicit şi predicţii, pentru că „noi am fost făcuţi liberi de Creator şi suntem stăpânii faptelor noastre”, „raţiunea ni s-a dat în scopul deliberării; pentru aceea tot ce este raţional este şi liber”, după cum spune Sf. Ioan Damaschin în „Dogmatica” sa.

Deşi în unele picturi bisericeşti apar simbolurile astrologice, acestea nu reprezintă horoscopul şi predicţiile astrale, dar simbolizează calendarul, scurgerea timpului, sugerată prin maiestuoasa mişcare de rotaţie a constelaţiilor.

Imaginile zodiacului au pătruns în arta bisericească neoficial, din mediul popular sau călugăresc, menţionează dr. Nicolae Cojocaru într-un articol.

Autorul notează că în pictura mănăstirilor bucovinene (Voroneţ, Moldoviţa, Humor şi Suceviţa) apar semnele zodiacale, zugrăvite la exterior, în partea de vest, deasupra scenei “Judecăţii de apoi”.

Probabil, scrie dr. Nicolae Cojocaru, ele apar ca un simbol al sfârşitului timpului sau sfârşitului veacurilor, când are loc judecata.

O altă explicaţie referitoare la picturile bisericeşti cu simboluri astrologice o desprindem dintr-un articol publicat pe Ortodoxiatinerilor.ro:

„În primul rând, această icoană este pictată în pronaos, la intrarea în biserică. De obicei aici se pictează scene legate de Vechiul Testament, această zonă reprezentând primii pași ai lumii spre cunoașterea lui Dumnezeu, culminând apoi cu naosul (propovăduirea Evangheliei, descoperirea lui Dumnezeu ca Treime de Persoane întregii lumi) și Sfântul Altar (Patimile și Înverea Domnului Hristos).

De ce în mijlocul celor douăsprezece zodii nu se află Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, ci se află Tatăl, Cel vechi de zile, așa cum e numit în iconografie? (…)

Între cele douăsprezece zodii se află pictat Dumnezeu-Tatăl din două motive:

1. Pentru că astrologia își are începuturile cu mult înainte de întruparea Fiului lui Dumnezeu, fiind considerată o închinare la idoli încă din Vechiul Testament, iar atunci evreii cunoșteau doar un Dumnezeu mono-personal.

Abia în Noul Testament (după anul 30 d.Hr.) Domnul se revelează ca fiind Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

2. Pentru că Dumnezeu-Tatăl este perceput mai lesne ca fiind Creatorul. Fiul este Mântuitorul, iar Duhul Sfânt este Sfințitorul. (…)

Un alt aspect foarte interesant de observat în această scenă este că Dumnezeu-Tatăl stă în mijlocul a două lumi: prima, este universul creat, simbolizat de soare, de lună, și de stele, și ce-a de-a doua este lumea necreată, simbolizată prin îngerii pictați împrejur.

Amintiți-vă că pe pereții bisericilor ortodoxe, pe fundalul scenelor biblice și împrejurul sfinților, se află pictate stele, simbolizând cerul..., dar nu cerul pe care-l vedem noi noaptea, ci Împărăția Cerurilor.

Priviți încă o dată icoana (imaginea) și observați cum fundalul celor două ceruri este diferit, unul fiind închis la culoare, simbolizând noaptea și stelele din galaxia noastră, și al doilea fiind deschis la culoare, auriu, culoarea strălucirii, culoarea demnității dumnezeiești.

În concluzie, Dumnezeu-Tatăl nu este doar în mijlocul Universului, ci este și în mijlocul Împărăției Cerurilor.

Zodiacul pictat în biserici nu are de-a face cu prezicerile zodiacale care speculează viața pe acest pământ, ci este o reprezentare a trecerii timpului peste care stăpân este Dumnezeu, pentru a aminti tuturor că cele două vieți ale noastre, cea de pe pământ și cea veșnică, stau în mâinile Lui.

În Biserică, zodiile simbolizează lunile anului, ”pe care Tatăl le-a pus în stăpânirea Sa”, după cum mărturisește Hristos Domnul (Faptele Apostolilor 1:7). Zodiile din jurul lui Dumnezeu-Tatăl sunt doar constelații ale Universului zidite așa de frumos de Creatorul nostru, fără a ne influența alegerile pe care le facem în viața noastră. Dacă planetele ne influențează viața, atunci cu siguranță și munții, și oceanele, și norii ne influențează deciziile și asta ar însemna să nu mai avem voință liberă, ci decizii predeterminate.”

Eleonora Lisnic

Comentarii