La 29 iunie, stil nou, şi 12 iulie, stil vechi (iulian), creştinii ortodocşi îi sărbătoresc pe Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel
 

Originar
 din Betsaida Galileii, Sfântul Apostol Petru a fost fratele Sfântului 
Apostol Andrei şi pescar ca toţi cei din familia lui. Primind 
îndemnul adresat de Hristos de a-L urma, îşi părăseşte meseria, 
dedicându-se propovăduirii Evangheliei. Numele său iudeu era Simon, nume
 pe care Iisus îl schimbă în Chefa sau Petru, adică piatră, aluzie la 
credinţa sa puternică.
Primul între Apostoli, Petru, asistă, împreună cu Iacov şi 
Ioan, la descoperirea puterii divine a Mântuitorului pe muntele Tabor, 
martor la Schimbarea la Faţă a lui Hristos. Când Iisus îi 
întreabă pe Apostoli cine cred ei că este El, Petru răspunde în numele 
fraţilor: “Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu”.
El s-a lepădat de Iisus în noaptea arestării Sale, dar s-a pocăit şi a fost repus în demnitatea sa.
În ziua Cincizecimii, Petru le vorbeşte, plin de Duhul Sfânt, 
mulţimilor adunate la Ierusalim despre împlinirea proorocirilor 
Vechiului Testament în persoana lui Iisus, dovedind că Iisus este Mesia 
cel aşteptat. Ca rezultat al predicii lui, în acea zi s-au botezat trei 
mii de oameni, întemeindu-se astfel prima comunitate creştină.
Apostolul Petru le-a predicat atât evreilor, cât şi altor neamuri în 
marea sa călătorie misionară pe care a încheiat-o la Roma. După 
descoperirea făcută de Dumnezeu, de a predica şi păgânilor, a mers în 
Galatia, Asia Proconsulară, Bitinia şi Roma.
În anul 50 d.Hr. a participat la Sinodul Apostolilor din Ierusalim, 
unde s-a hotărât ca cerinţele rituale ale religiei mozaice să nu fie 
obligatorii pentru creştinii proveniţi dintre păgâni.
Potrivit legendei, în preajma capelei “Quo vadis, Domine?” din Roma, 
de pe Via Appia, Petru l-ar fi revăzut ultima dată pe Iisus, în momentul
 în care voia sa fugă din Roma, spre a scăpa de martiriu. Petru l-ar fi 
întrebat pe Iisus: Quo vadis, Domine? (“Încotro te-ndrepţi, Doamne ?”), 
la care Iisus i-ar fi răspuns: “Am venit la Roma, spre a fi răstignit 
din nou “. Ruşinat de observaţia lui Iisus, Petru s-ar fi reîntors la 
Roma, primind martiriul.
În timpul persecuţiei lui Nero, a fost întemniţat şi condamnat la moarte prin răstignire, fiind apoi îngropat la Roma (anul 67).
Mormântul său se află în Basilica Sfântul Petru din Cetatea 
Vaticanului. La început a fost doar un monument comemorativ în locul 
unde Sfântul Apostol Petru – primul Papă al creştinătăţii – ar fi fost 
martirizat şi înmormântat, în apropierea circului lui Nerone.
Supranumit Apostolul neamurilor, Pavel este apostolul care a avut cea mai amplă şi fructuoasă misiune evanghelizatoare.
 După numeroase studii la şcoala rabinului Gamaliel, Saul (numele de 
iudeu al apostolului) era un prigonitor de temut al creştinilor, plin de
 zel pentru legea mozaică. În urma unei revelaţii de pe drumul 
Damascului, când Iisus îi apare într-o lumină orbitoare şi îi spune 
“Saule, Saule, de ce Mă prigoneşti”?, se converteşte la creştinism, după
 care îşi începe misiunea de apostol “mai pe urmă chemat”.
În cele trei călătorii misionare ale sale, Pavel aduce la credinţă 
mulţimi de păgâni, întemeind biserici în toate marile oraşe din spaţiul 
asiatic şi de răsărit al Imperiului Roman.
Plini de ură faţă de propovăduirea lui Pavel, iudeii îl acuză la 
procuratorul Iudeii de trădare. În urma acestui fapt, Pavel este 
întemniţat vreme de doi ani, după care, pentru a scăpa de judecata 
Sinedriului, Pavel face apel la Cezar, în calitatea lui de cetăţean 
roman.
Ajuns la Roma, a rămas captiv vreme de doi ani, timp în care şi-a 
continuat lucrarea de propovăduire a Evangheliei şi de întărire a 
comunităţii creştine de acolo. În anul 67, în timpul lui Nero, este 
decapitat în aceeaşi zi în care Petru era crucificat. Cât priveşte locul
 martiriului său, îşi dispută şi azi paternitatea două părţi, Tre 
Fontane şi Bazilica Ostiense, unde i se venerează mormântul.
Deşi ultimul chemat la apostolie, Pavel a contribuit mai mult decât 
ceilalţi apostoli la răspândirea creştinismului printre păgâni, datorită
 calităţilor sale personale, erudiţiei în cunoaşterea Scripturilor, a 
iscusinţei cu care stăpânea retorica şi, nu în ultimul rând, a dragostei
 faţă de Hristos.
Sursa: Agerpres
Cum au fost martirizaţi marii Apostoli Petru şi Pavel
Astăzi sărbătorim pe 
“căpeteniile apostolilor” şi ai “lumii învăţători, care ne-au 
învrednicit de Duhul Sfânt”. Ziua de prăznuire a Sfinţilor Apostoli 
Petru şi Pavel este zi de sărbătoare deosebită pentru cei privaţi de 
libertate.
Biserica
 Ortodoxă prăznuieşte astăzi pe unii dintre cei mai mari şi mai 
cunoscuţi dintre sfinţi, Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel. Cei doi sfinţi
 au fost martirizaţi la Roma în timpul persecuţiei împăratului Nero din 
anul 67.
Pomenirea lor comună are la bază mai multe evenimente: martiriul lor 
din aceeaşi zi, care a determinat credincioşii să instituie o sărbătoare
 în cinstea muceniciei lor încă din secolul al II-lea, şi mutarea 
moaştelor celor doi Apostoli, potrivit teologului Louis Duchesne (Les 
Origines du culte chrétien), în această zi, în locul numit “ad 
catacumbas”, de pe Via Appia din Roma la 258.
La Roma, acest eveniment a fost sărbătorit încă din vremea 
împăratului Constantin cel Mare. De aici a trecut şi în Răsărit, unde a 
fost sărbătorită cu mai multă solemnitate, mai ales din secolul al 
VI-lea. Cinstirea Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel este atestată în 
Constituţiile Apostolice (VIII, 33): “Zilele Apostolilor, să le serbeze,
 căci ei au fost învăţătorii voştri în Hristos şi v-au învrednicit de 
Duhul Sfânt”.
Sfântul Apostol Petru, iudeu de neam, avea numele de Simon pe
 care Mântuitorul Iisus Hristos l-a fericit pentru mărturisirea numelui 
Lui, cu numele simbolic de “Chifa”, care înseamnă piatră şi pe a cărui 
mărturisire adevărată a fost zidită Biserica lui Hristos. După 
Pogorârea Duhului Sfânt, Sfântul Petru a fost cel dintâi care a vestit 
poporului evreu pe Iisus Hristos, Cel răstignit şi înviat. Sfântul Petru
 a mai propovăduit Evanghelia lui Hristos în Antiohia, Pont, Bitinia, 
Galatia, Capadocia şi la Roma. În anul 44, regele Irod Agripa, făcând pe
 plac iudeilor, l-a ucis pe Apostolul Iacob şi l-a închis într-o temniţă
 bine păzită de Sfântul Petru, dorind să-l omoare şi pe el. Printr-o 
minune însă, un înger trimis de Dumnezeu l-a scos din temniţă. După 
eliberarea minunată, Sfântul Petru a plecat din Iudeea la Roma, unde a 
suferit moartea martirică. Sfântul Petru a cerut să fie răstignit cu 
capul în jos pentru a arăta deosebirea dintre chinurile sale şi cele ale
 Mântuitorului Iisus Hristos. Pe locul unde a fost răstignit Sfântul 
Petru s-a ridicat Bazilica “Sfântul Petru”.
Sfântul Pavel, “fereastra prin care lumea păgână a văzut pe Hristos”
Pavel
 Apostolul se numea înainte Saul, fiind evreu din seminţia lui Veniamin,
 zelos apărător al Legii Vechi şi aprig prigonitor al Bisericii lui 
Hristos.
După convertirea de pe drumul Damascului, Sfântul Apostol Pavel, 
“vasul ales” al Domnului, a propovăduit cuvântul Mântuitorului Iisus 
Hristos în timpul celor trei călătorii misionare ale sale atât printre 
cei de un neam cu el, dar mai ales printre cei de alt neam: în Grecia, 
Atena, Corint, Asia, Macedonia până la Roma.
De aceea, Sfântul Pavel a fost numit “Apostol al Neamurilor”. Sfântul
 Ioan Gură de Aur a spus despre el că “este fereastra prin care lumea 
păgână a văzut pe Hristos”. Lucrarea lui misionară a provocat ura faţă 
de el din partea iudeilor, care în anul 58 l-au prins în Ierusalim şi 
l-au întemniţat timp de doi ani în Cezareea Palestinei.
Apoi a fost dus la Roma pentru a fi judecat de către împărat deoarece
 era cetăţean roman. Aici a stat alţi doi ani, iar după judecarea lui în
 anul 63 a fost eliberat. După această captivitate, Sfântul Pavel îşi 
continuă apostolatul prin Spania, Italia, Efes, Macedonia, Corint, Creta
 şi alte părţi, ceea ce au determinat autorităţile romane să-l prindă şi
 să-l ducă din nou în închisoare la Roma, de unde scrie testamentul său 
spiritual, Epistola a doua către Timotei, în anul 66, unde îndeamnă pe 
episcop să aprindă şi mai mult harul primit prin hirotonie de la el, să 
rămână statornic în credinţă şi să-şi împlinească cu responsabilitate 
slujirea lui.
La 29 iunie 67 a fost martirizat prin decapitare, deoarece a 
fost cetăţean roman, pe colina Vaticanului, dimpreună cu Apostolul Petru
 care fost răstignit. Potrivit tradiţiei, “Apostolul 
Neamurilor” a fost martirizat pe Via Ostia, unde capul său a sărit de 
trei ori pe pământ, la fiecare atingere răsărind câte un izvor, de aici 
şi denumirea “Tre Fontane”. Mai târziu, s-a ridicat Biserica “San Paolo 
fuori le Mura” (Sfântul Pavel din afara zidurilor).
Potrivit site-ului heritage-key.com, arheologii au descoperit
 fresce şi alte dovezi prin care atestă tradiţia că Sfântul Petru şi 
Sfântul Pavel au fost închişi într-o temniţă subterană de către 
împăratul Nero, înainte de moartea martirică. Locul este 
închisoarea Mamertine, un complex de încăperi suprapuse. Accesul în 
încăperea inferioară se făcea printr-o gaură în podea pe unde se aruncau
 cei închişi. Din motive de siguranţă, această gaură a fost acoperită cu
 un grilaj metalic, iar accesul se face pe nişte trepte, realizate de 
curând. Deasupra închisorii s-a ridicat Biserica barocă închinată lui 
San Giuseppe dei Falegnami (al Dulgherilor). Închisoarea Mamertine se 
află la poalele Dealului Capitoliului din Roma.
Temniţa
 subterană din închisoarea Mamertine, unde cei doi Apostoli au fost 
închişi înainte de moartea martirică. Foto: sacred-destinations.com
Exemplu de iertare şi încredere în bunătatea lui Dumnezeu
Sfinţii
 Apostoli Petru şi Pavel sunt consideraţi ocrotitori ai celor privaţi de
 libertate din România, deoarece în penitenciare ajung oameni care au 
greşit faţă de Dumnezeu, precum aceşti doi corifei ai Ortodoxiei.
Sfântul Petru s-a lepădat de El, iar Sfântul Pavel i-a prigonit pe 
creştini, dar după căinţă puternică au fost iertaţi, de aceea ei 
reprezintă un exemplu de iertare şi încredere în bunătatea lui Dumnezeu 
pentru cei care greşesc.
De asemenea, cei doi Sfinţi Apostoli au fost închişi, nu pentru că au
 făcut ceva rău, ci pentru vina că L-au mărturisit pe Hristos, ca Fiu al
 lui Dumnezeu şi Mântuitor al oamenilor.
În 1993 şi 1997, între Patriarhia Română şi Ministerul Justiţiei s-au
 semnat nişte protocoale privind desfăşurarea asistenţei religioase în 
sistemul penitenciar românesc. Potrivit acestor protocoale, Sfinţii 
Apostoli Petru şi Pavel au fost consideraţi ocrotitori ai sistemului 
penitenciar din România, datorită vieţii pe care au avut-o Sfinţii 
Apostoli Petru şi Pavel. Totodată, prin Legea 293 din 28 iunie 2004, 
privind statutul funcţionarilor publici din Administraţia Naţională a 
Penitenciarelor, se arată că “ziua de 29 iunie se proclamă ca zi a 
personalului din sistemul administraţiei penitenciare” (la articolul 
77). În fiecare unitate penitenciară din ţara noastră au fost înfiinţate
 biserici, capele şi paraclise, unde există câte un preot ortodox.
Preoţii din penitenciare se ocupă, pe lângă slujirea liturgică, şi de
 acordarea serviciilor de asistenţă religioasă şi consiliere spirituală a
 tuturor deţinuţilor care solicită acest lucru. Aceste servicii se 
realizează în colaborare cu Direcţia Reintegrare Socială din fiecare 
unitate în sistem penitenciar din ţara noastră.
Nu trebuie uitat că acest cuvânt, penitenciar, se referă la 
penitenţă, la pocăinţă pentru faptele rele săvârşite şi astfel 
penitenciarul este înţeles drept loc de salvare, de schimbare a modului 
de a gândi, a vieţui şi de a făptui, şi nu se referă la pedeapsa în 
sine.
Ioan Buşagă
Comentarii
Trimiteți un comentariu